Wednesday, October 14, 2009

JARAK SEBUAH SYURGA

"Ibu.. syurga tu jauh ke dekat..?" Soal Najihah, 4 tahun pada suatu malam, sewaktu saya dan dia sedang berbaring-baring untuk tidur.

Dalam suram cahaya lampu tidur, kelihatan wajahnya semacam mahukan satu jawapan kepastian. Sebelum itu ada ditanyakan pada sayaAllah tu ada mata, ada telinga..? Sudah saya jawab dengan jawapan tentang sifat-sifat Allah. Namun, bila soalan serupa ini "Syurga .. jauh .. ke .. dekat?" bagaimana harus dijawab dalam skop kefahaman kanak-kanak 4 tahun.

Dalam 3-4 saat saya terkedu sebelum mendapat Ilham...., "Syurga tu dekaaat sangat kalau kita orang yang baik, orang yang soleh.. kalau Jihah ikut kata Allah, ikut kata ibu, ayah. .. solat, mengaji, zikir, tak buat nakal, tak gaduh-gaduh dengan kakak, abang, tolong kawan-kawan....Syurga tu dekatlah..."

"Kalau orang jahat?" Soalnya lagi..

"Kalau orang jahat, Syurga tu jauhlah.. jaaauuhhh sangat..., lamaa.. sangat baru dia jumpa syurga" . Dia terdiam.. mungkin berfikir sesuatu.. , "Kalau gitu esok-esok Jihah nak jadi baik, nak dengar cakap ibu..." balasnya, sambil memeluk saya erat.. kemudian tiada soalan lagi hinggalah tertidur.

Saya terfikir sendirian, nampaknya antara sedar atau tidak saya telah menjawab persoalan "sufi" hati yang bersih dan ikhlas seorang kanak-kanak berusia 4 tahun berlandaskan fakta relatif masa. Mungkin relatif masa itu adalah antara jatuhnya surat amal kita, samaada di tangan kiri atau kanan, hingga ke tamatnya sebuah penyiksaan di neraka jahannam bagi insan berdosa.

Golongan yang menerima surat amal di sebelah kanan, amat singkat jalannya ke Syurga Firdaus (lebih dekat) berbanding dengan golongan yang menerima surat amal di tangan kiri (Lebih jauh kerana terpaksa berhadapan dengan neraka)..

Subhanallah.. Syurga itu dekat, wahai anakku... amat dekat bagi orang yang beriman, beramal soleh dan sentiasa di bawah keredhaaNya..

4 comments:

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

rasanya macam nak balik sekarang..nak cium pipi jihah!

RAJIAH said...

HAA HAA HAA.. BERHATI-HATI DENGAN GIGINYA..

Rauf Husna Public Gold Dealer Cyberjaya said...

comelnye jihah..tny lg bnyk2 kt ibu ye..:)

rajiah said...

Husna.. thanks for visiting laman ixora.. :)