Saturday, November 7, 2009

KHAS BUAT IBU-IBU DI LUAR SANA...

Salam..,

Cuba bayangkan seorang emak yang sentiasa gigih membuat kerja-kerja rumahtangga. Sebenarnya semenjak saya kecil, saya begitu kagum dengan emak yang tanpa henti-henti membuat kerja-kerja memasak, mengemas dan menyapu rumah, membasuh dan mengemas pnggan mangkuk, dapur, membasuh pakaian (dulu tanpa mesin), menjemur, melipat, menggosok pakaian anak dan suaminya, belum sempat apa-apa adik yang kecil pula merengek minta susu, melayan dan menidurkan adik. Itu belum termasuk emak bersengkang mata menjaga adik yang sakit (walau ayah turut membantu). Seingat saya, emak begitu jarang berehat, walaupun beliau demam, kerja-kerja rumahtangga tetap dibuatnya, malah sesiapa pun seolah tak ambil peduli emak demam, sakit atau apa-apa pun (sementelahan lagi kami masih kecil), apa yang pasti, kami sentiasa mendapat keadaan rumah yang baik dan makanan yang sentiasa ada. Cuma pernah sekali sewaktu saya berusia 8 tahun, emak amat tak berdaya membasuh pakaian lantaran sakit senggugut yang keterlaluan, lantas kerja membasuh itu dengan sukarelanya saya lakukan (boleh bermain air!).

Begitu juga dengan ibu mertuaku. Bezanya emak saya seorang surirumah tangga sepenuh masa, ibu merta pula seorang guru. Bekerja di pagi hari, pulang ke rumah dari petang hingga ke malam tanpa henti menguruskan rumahtangga (cuma beliau ada sedikit bantuan dari budak-budak pengasuh yang tinggal bersama).

Kini, saya merasai perkara yang sama. Walaupun lelaki punyai tenaga yang lebih kuat dari wanita, namun sebenarnya membuat kerja-kerja rumahtangga sememangnya berat dan saya kagum kerana kita, kaum wanita yang lemah lebih hebat melakukannya berbanding lelaki. Ini kerana wanita melakukannya atas semangat kasih dan sayang terhadap keluarga. Rasa cinta, kasih dan sayang itulah yang sentiasa membakar rohani dan semangat para ibu untuk terus berkorban jasmaninya demi suami dan anak-anak. Rasanya, tanpa adanya perasaan kasih sayang pada keluarga, belum mungkin wanita yang bersifat lemah lembut dan punyai daya tenaga yang kurang dari lelaki berupaya melaksanakan kerja-kerja rumahtangga. Cubalah suruh Mr Mama mana yang sanggup membuat seperti apa yang emak, ibu mahupun kita buat sekarang ini, sebagai isteri dan ibu kepada anak-anak mereka.

Semoga Allah terus memberi kekuatan dan kesihatan yang baik kepada semua para ibu, untuk terus bersemangat membuat kerja-kerja rumahtangga. Rumahku Syurgaku.. semoga anak-anak kita semua akan merasa sempurna dan gembira, sepertimana kita mengingati pengalaman seperti itu yang diberi oleh emak sewaktu kita kecil.

KHAS BUAT PARA IBU SEJATI DAN MITHALI DILUAR SANA.. SEMOGA SEGALA YANG DILAKUKAN DIBERKATI DAN BAKAL MELAYAKKAN KITA BERADA DI SYURGA RAUDHAH YANG PENUH KEBERKATAN DAN KASIH SAYANG.. Aminn...

4 comments:

Hidayahamin said...

benar... sayangilah ibu anda... bertuah anda masih mempunyai ibu...
maaf.. salam perkenalan dari saya...

rajiah said...

Salam Perkenalan, Hidayah..

zulaikha said...

betul tu cikgu,
sy kagum tgk ibu2 yg mithali camtu..

tp sy pelik kenapa ade 'ibu2' yg sangggup buang ank??
stelah 9bln bersama ke mana shj, diorang x rase sedih ke??

apepun..
sy sayang mak sy(pn roslina mohamed)~~
syg cikgu juge (^.^)V

rajiah said...

Zulaika..

Ibu yang sanggup buang baby itu sebab tanpa cinta, kasih dan sayang keibuan.. "terpaksa" termengandungkan anak.. itu yang tak ada perasaan keibuan... :)