Friday, October 30, 2009

Baca Al-Quran...?

Amat tertarik dengan sedikit sedutan dari cerita cikgu Noorain sewaktu ucapan guru bertugas minggu lepas. Cerita berkenaan seorang cucu yang bertanya pada datuknya, kenapa mesti dia baca Al-Quran sedangkan dia tidak memahami sepatah baris pun bahasa arab. Entah apa mesej yang terkandung dalam ayat-ayat Al-Quran, dia tidak tahu. Serupa dengan dia tidak payah membacanya.

Datuk tersebut tersenyum. Diambilnya sebuah bakul yang ada kebocoran, kemudiaan digosokkan dengan arang. Bakul itu menjadi kotor sekali. Setelah itu dia membuangkan arang tersebut dan menyuruh cucunya menggunakan bakul itu untuk mengambil air di sungai. Cucu itu pun berulang-alik dari sungai ke rumahnya, membawa muatan air, namun sesampai di rumah, air dibakul telah kosong kerana menitis disepanjang perjalanannya. Setelah bebarapa kali berulang-alik, dia mengeluh kerana tiada air pun yang berjaya di bawa pulang ke rumah akibat kebocoran pada bakul itu.

Dikhabarkan pada datuknya. Si datuk tersenyum, mengatakan sememangnya tidak akan ada air yang berkaya di bawa pulang kerana bakul itu bocor. Dia menyuruh si cucu melihat bakul itu samaada mash kotor atau bersih. Didapati bakul itu telah bersih.

Begitulah analoginya bagi insan yang tidak faham bahasa arab, namun janganlah ia dijadikan halangan untuk kita mengaji, kerana ayat-ayat Al-Quran boleh menyucikan hati. Insya-Allah cahaya Al-Quran yang menyinar akan menerangi jiwa-jiwa kita. Khas kepada para remaja yang mungkin "berat" lidah dan hati untuk membaca barang sepotong ayat Allah, apatah lagi cuba untuk menyemak tafsirnya.

Jangan juga dijadikan alasan tidak tahu tajwid yang betul menyebabkan kita terasa keberatan membaca ayat Allah ini. Allah Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. Basah-basahkanlah lidah dan hati dengan Al-Quran. Jika terlalu sibuk sangat pun, peruntukkanlah paling tidak 5-10 minit membaca kalimah Al-Quran. Bandingkanlah dengan 2 jam sehari anda mengadap TV atau internet.. yang mana satu lebih anda gemari...? Fikir-fikirkanlah...

No comments: